ATASH BAX
ATASH BAX

ATASH BAX

تاریخچه ورق



 

 


پاسور مجموعه ای از 52 کارت است که برای سرگرمی و بازی و فال و قمار به کار می رود . هر یک از کارتها دارای شکل و یا عدد خاصی است تا از سایر کارتها معلوم شود . ارزش کارتها بسته به بازی مورد نظر و قوانین آن بازی تعیین می گردد .
تاریخچه دقیق پیدایش پاسور معلوم نیست اما می دانیم که مبدا این کارتها به احتمال زیاد از کشور چین و پس از اختراع کاغذ بوده است . البته با توجه به نقشهای تعدادی از اولین پاسورهای مورد استفاده عده ای نیز عقیده دارند مبدا ییدایش این کارتها کشور هندوستان بوده است . زیرا در اولین کارتهای استفاده شده عصا و حلقه و فنجان و شمشیر دیده می شود که دقیقا همان مواردی است که هندیها در مجمسه سازی از انها بهره می برده اند . در هر صورت اولین کارتهای بازی به صورت دستی نقاشی می شد و فقط در خانه ثروتمندان یافت می گشت .
ورق بازی شامل 4 دسته کارت به نامهای خشت و دل و خاج (گشنیز)و پیک (اسپیک ) است{ البته کارتهای بازی شکلها و انواع مختلفی دارند و این نمونه معروفترینشونه}. هر دسته دارای اعداد 1 تا 10 و بی بی و سرباز و شاه است .

این شکلهاهر کدام نمادی از یکی از اسطوره های بزرگ تاریخ بوده اند .
بنا بر نمادهای Rouen داریم : شاه خشت نمایشگر Julius Caesar ، شاه پیک نشانگر Alexander ، شاه خاج نماینده King David ( در کتاب مقدس ) و شاه دل نمادی از Charlemagne است . سرباز خاج نشان دهنده Hector شاهزاده تروی ، سرباز دل نمایشگر La Hire ، سرباز خشت سمبل Ogier ( از دلاوران Charlemagne ) و سرباز پیک سمبل Judas Maccabeus ( رهبر قیام یهودیها علیه سوریه ) است . و اما بی بی ها یا ملکه ها
بی بی گشنیز نمادی از Pallas ( خدای جنگ همان اتنا یونانیها یا Minerva رومیها ) ، بی بی دل نماد Rachel ، بی بی خشت نماد Argine ( پیدایش این یکی نامعلوم است و اسم هم نوعی بیان لاتین ملکه است ) و بی بی پیک نماد Judith است .

البته این نمادها در پاریس به صورت دیگری هم گفته می شد برای شاه های خاج و دل و خشت و پیک به ترتیب David, Charles, Caesar, and Alexander و ملکه ها Pallas, Judith, Rachel, and Argine و سربازها Ogier, La Hire, Hector, and Judas Maccabee هستند . نمادهای پاریسی شناخته تر شده هستند .
باید گفت که این نمادها و در کل ورقهای مورد بحث ما مبدا شکل گیری و ترسیمشون کشور فرانسه بوده است و در حدود سال 1480 . یعنی پایه گذار 4 دسته خاج و دل و پیک و خشت فرانسویها بودند . این شکل ابداعی انها کار ترسیم ورقها را خیلی راحت کرد و باعث رواج کارتها در تمام دنیا شد .
گشنیز به دلیل شباهت این نماد با گیاه گشنیز ( یا شبدر) این اسم را گرفته و نوعی کپی بردار از میوه بلوط بوده که سالیان دراز برای نمادهای پاسور استفاده می شده است . پیک از نماد برگ در ورقهای المانی گرفته شده است گفته می شه نام این کارت هم از کلمه المانی Spaten الهام گرفته شده است که یک وسیله جنگی شبیه به همین نماد است . به نقلی دیگر هم گفته می شه اسم ورق از لغات ایتالیایی ها برای نماد شمشیر در پاسورها الهام گرفته شده است .

برگه با شماره یک هم در بازی ورق اصولا معنای خاصی داره و بهش " آس " می گیم . کلمه آس از یک لغت فرانوسی قدیمی (as ) به معنی واحد گرفته شده است که اون هم خودش از اسم یک سکه کوچک رومی امده است . قبل از رواج در بازی ورق کلمه اس سمبلی از بد بیاری بود اما پس از همه گیر شدن این بازی و این که در اکثر بازیها این ورق امتیاز زیادی داشت این معنی کاملا برعکس شد و الان به یک چیز باکیفیت و خوب و نایاب اطلاق می شه . و این که اصلا آس بتونه امتیازی بالاتر از شاه داشته باشه ابداع فرانسویها و نمادی از غلبه مردم عادی بر سلطنت و اسطوره ها بوده است .



در حدود سال 1800 بود که امریکا یی ها خودشون شروع به درست کردن ورق نمودند و ابداع جالبی انجام دادن این که کارت به صورت 2 بر باشد و عدد و علامت در بالا و پایین ان باشد تا مجبور به برعکس کردن برگه ها نشویم و البته اصلا همین نوشتن عدد کارت ابداع همونها بود و هم چنین امریکاییها بودند که از سطح براق برای پاسور استفاده کردند تا بازی با ان راحت بشه و کناره های آن را گرد نمودند تا از خرابی سریع ورق جلوگیری کنند .
هم چنین باید بگیم که برگه بامزه جوکر هم توسط امریکاییها طراحی شد که این کار در حدود سال 1870 صورت پذیرفت . در ابتدا این کارت Best Bower نامیده می شد و با ارزش ترین کارت در بازی Euchre بود که گاهی این بازی را Juker نیز می گفتند و به این ترتیب بود که این نام روی برگه جدید ماند و کم کم به Joker تبدیل شد . در سال 1800 بود که از نماد یک دلقک خندان برای جوکر استفاده شد . و البته از اونجایی که جوکر در طنز عامه و تبلیغات راه پیدا کرد از نمادهای دیگه ای هم برای اون استفاده نمودند .

حکم
بی شک محبوب ترین و عام ترین بازی ورق در ایران . بازی به صورت چهار نفره بازی می شود و خوشبختانه قوانین آن همه جا یکسان است ، به غیر از یک سری تبصره های استثنائی که خیلی کم پیش می آید. شرح مختصر : به هر بازیکن ۱۳ برگ داده می شود که یک خال ، به انتخاب شخص حاکم ، به عنوان خال حکم انتخاب می شود و بر همه خال های دیگر برتری دارد . بازیکنان در دو تیم رقیب با هم بازی می کنند و هر تیم که زودتر ۷ برگ را برد برنده آن بازی است . هر کس که ۷ بازی را برد یک روند را برده و هر کس ۲ یا ۳ روند را برد برنده نهایی بازی است.

شرح کامل : ۱- انتخاب حاکم : قبل از شروع بازی انتخاب یار و انتخاب حاکم صورت می گیرد. یار‌ها می توانند توافقی با هم باشند ولی حاکم حتمأ باید با قرعه کشی انتخاب شود . به این ترتیب که هر بازیکن یک برگ می کشد . هر کس عدد بزرگتری را برداشت حاکم است و برگ بزرگ بعدی هم یار حاکم است ( اگر یار‌ها هم با قرعه کشی انتخاب شوند) . اگر هم دو نفر برگ هم رده همدیگر را کشیدند می توانند دوباره برگ بکشند . ترتیب عدد‌ها ترتیب معمولی است یعنی : A,K,Q ,J ,۱۰٬۹,۸ .... ۲

۲- دست دادن : نفر سمت راست حاکم مؤظف است دست بدهد . به این ترتیب که ابتدا برگ‌ها را بر می زند و به پشت در اختیار یار حاکم می گذارد تا او هم یک بر اختیاری بزند ( به این کار کپ کردن می گویند) . سپس به ترتیب ابتدا به حاکم ، سپس دیت راست او ، نفر بعدی و سرانجام خودش ۵ برگ می دهد . حاکم با توجه به دست خودش یک خال را به عنوان خال حکم انتخاب می کند و با صدای بلند اعلام می کند . سپس در دو مرحله دیگر فرد دست دهنده ۴ برگ به هر کس می دهد . تا ۱۳ برگ دست هر بازیکن باشد . در این جا مرحله دست دادن تمام می شود.

۳- بازی کردن : حاکم بازی را شروع می کند . هر خالی که نفر اول بازی کرد ، بقیه هم باید همان خال را بازی کنند مگر این که از آن خال نداشته باشند که در این صورت می تواند هر برگی که دوست دارد بازی کند. سپس بازیکن سمت راستی باید بازی کند و به همین ترتیب بازی از طریق بازیکن سمت راست می چرخد .هر کسی که خال بزرگ تر را بازی کرده بود تیم او برده‌است و آن دست را در جلوی خود به پشت می گذارد . سپس کسی که برگ برنده را انداخته باید دست بعدی را شروع کند . هر گاه کسی خال بازی شده را نداشت می تواند به اختیار خود هر برگی را بازی کند . اگر از خال حکم بازی کند ، هر برگ از آن خال ، هر برگ از خال های دیگر را می برد . مثلأ اگر تک پیک بازی شده باشد اما حکم دل باشد و بازیکنی هیچ برگ پیک نداشته باشد می تواند با ۲ لو دل آن دست را ببرد . چون دل خال حکم است.

۴- پایان دست و بازی: به محض این که جمع برگ های برده یک تیم به ۷ دست رسید ، بدیهی است که آن تیم این دور بازی را برده . پس یک دست به نفع این تیم می شود . چنانچه حاکم دست قبل از این تیم بوده ، همان فرد حاکم می ماند ، اما اگر حاکم از تیم دیگر بوده ، حاکمی به نفر سمت راست او - که طبیعتأ از تیم برده فعلی است - تعلق می گیرد و به همین ترتیب با هر دست باخت تیم حاکم ، عنوان حاکمی به تیم برنده تعلق می گیرد . هر تیمی که ۷ دست برد ، یک روند بازی را برده . و بسته به توافق اول بازی که چند روند بازی شود ، ۱ یا ۲ یا ۳ دست ، هر تیم که زودتر به تعداد روند تعیین شده رسید برنده نهایی بازی خواهد بود .

تبصره‌ها و قوانین :

کوت : چنانچه تیم حاکم مؤفق شود دست را با نتیجه ۷بر صفر ببرد ، به جای یک دست دو دست برای آن‌ها ثبت می شود .

پر کوت : اگر حالت بالا برای تیم غیر حاکم آن دست پیش بیاید یعنی ۷ بر صفر تیم حاکم را ببرد به جای یک دست ۳ دست برده برایش ثبت می شود.

کوت دست ۶:چنانچه تیمی تیم مقابل را در دست ۶ کوت کند بازی به این صورت ادامه خواهد یافت : تیم بازنده ۶ و تیم مقابل ۱ {تیم بازنده حاکم خواهد بود}

بام : اگر تیمی پس از این که ۷ دست را برد ، اصرار به ادامه بازی داشت و مؤفق شد که تمام ۱۳ برگ را ببرد در اصطلاح به آن بام می گویند . در این صورت کل بازی تمام است و تیم بام کننده برنده نهایی بازی خواهد بود . این پیروزی سهمگین ترین نوع

شِلِم (Shelem)
این بازی از کلمه “ slam“ انگلیسی و “ chelem“ فرانسه گرفته شده‌است و معنی آن جمع آوری تمام برگهای بازی است. هدف این بازی رسیدن به امتیاز توافق شده (معمولأ ۱۲۰۰) زودتر از رقیب است. به نظر می آید این بازی بعد از حکم ‚ محبوبترین بازی در ایران باشد و افراد زیادی این بازی را بلدند. شرح مختصر بازی :در این بازی هر بازیکن ۱۲ برگ دریافت می‌کند.بعد شروع به خواندن امتیازی که می‌توانند بگیرند می‌کنند. مثلآ ۱۲۵ امتیاز از کل ۱۶۵ امتیاز ممکن. کسی که امتیاز بالاتری را بخواند به عنوان حاکم تعیین می‌شود. سپس او با همکاری یارش باید تلاش کند تا امتیاز تعهد شده را کسب کند.در اینصورت او به همان تعداد امتیاز که کسب کرده امتیاز دریافت می‌کند.بازی ادامه خواهد داشت تا وقتی که یک تیم زودتر به امتیاز نهایی برسد. در این بازی بردن هر دست ۵ امتیاز دارد. هر ۵ لو، ۵ امتیاز ‚ هر ۱۰ لو، ۱۰ امتیاز و هر تک (آس( هم ۱۰ امتیاز دارد . به این ترتیب در مجموع کل امتیاز یک بازی ۱۶۵ امتیاز است۱۳×۵ + ۴×۵ + ۴×۱۰ + ۴×۱۰=۱۶۵ :

شرح کامل بازی: الف( دست دادن: یک نفر از بین چهار نفر با قرعه به عنوان اولین پاسور )دست دهنده( انتخاب می‌شود. در دست های بعد به ترتیب از سمت راست دیگران دست می‌دهند. به نحوی که بعد از چهار دور بازی همه یک بار دست داده باشند و به همین ترتیب دست دادن می‌چرخد. نفری که دست می‌دهد ابتدا ۱۲ برگ به نفر سمت راست، ۱۲ برگ به نفر روبه رو، ۱۲ برگ به نفر سمت چپ، ۴ برگ به پشت روی زمین و ۱۲ برگ آخر را برای خود دست می‌دهد. )توجه کنید که همیشه باید دست شامل آخرین برگ در دست خود پاسور باشد( در این جا مرحله دست دادن تمام می‌شود . ب( تعهد کردن )اعلان -خواندن(: نفر سمت راست پس از مرتب کردن دستش امتیازی را فکر می‌کند می تواند بگیرد را اعلام می‌کند. این امتیازنمی‌تواند زیر ۱۰۰ باشد. پس از آن نوبت نفر سمت راست او است. او یا باید امتیازی بالاتر از امتیاز خوانده شده را بخواند یا اعلام “پاس“ کند. کسی که پاس دهد دیگر نمی‌تواند در امتیازخوانی تا پایان این دور بازی شرکت کند. سپس نوبت نفر سمت راست او می رسد . او هم به همین ترتیب‚ یا باید بالاتر از آخرین امتیاز خوانده شده بخواند یا پاس دهد. این مرحله آنقدر ادامه می یابد تا ۳ نفر پاس کرده و کسی که آخرین امتیاز را خوانده به عنوان حاکم بازی را آغاز می‌کند. ج( آغاز بازی: بعد از مشخص شدن حاکم‚ او ۴ برگ روی زمین را بر می‌دارد و به جای آن ۴ برگ به دلخواه خود زمین می‌گذارد. این کار برای بهبود دست حاکم و کمک به او برای کسب امتیاز تعهد شده صورت می‌گیرد. پس از این که او ۴ برگ را زمین گذاشت )که این برگها جزء برگهای برده حساب می‌شوند( حاکم با پائین انداختن برگ حکم ، بازی را شروع می‌کند. (دقت کنید که حتمآ برگ اول باید برگی از خال حکم باشد و این کار در واقع اعلام حکم است.)سپس به همان ترتیب حکم ، بازیکنان از سمت راست شروع به بازی می‌کنند. بازی دقیقآ مانند حکم پیش می‌رود تا برگها تمام شوند . د( شمارش امتیاز: بعد از پایان بازی نوبت به شمارش امتیازها می رسد. برای این کار برگهای برنده شده را می‌شماریم‚ در ازای هر ۴ برگ )یک دست از بازی) ۵ امتیاز ‚ در ازای هر برگ ۵لو، ۵ امتیاز‚ در ازای هربرگ ۱۰ لو، ۱۰ امتیاز و در ازای هر برگ تک )آس( هم ۱۰ امتیاز منظور می شود. بعد از شمردن امتیاز یک تیم ‚ با کم کردن آن از ۱۶۵، امتیاز تیم دیگر مشخص می‌شود. اگر تیم حاکم امتیازی را که تعهد کرده ‚ یا بیشتر از آن امتیازرا گرفته باشد ‚ همان عدد امتیاز او خواهد بود. اما اگر کمتر از آن امتیاز تعهد شده باشد‚ منفی آن )امتیاز تعهد شده( را دریافت خواهد کرد. تیم رقیب هم هر اندازه که امتیاز بگیرد برایش منظور خواهد شد. قانون شلم :اگر تیم حاکم موفق به جمع کردن کلیه برگ‌ها شود ‚ می‌گویند “شلم“ کرده‌است .در چنین حالتی به جای ۱۶۵ امتیاز ، ۳۳۰ امتیاز به آنان تعلق می‌گیرد)مشخص است که تیم حاکم هرگز شلم نمی‌شود‚ زیرا در اول بازی فرد حاکم چهار برگ را به عنوان برده از دست خود خارج می‌کند( قانون یاسا : اگر امتیاز تیم حاکم از تیم رقیب کمتر شود) یعنی کمتر از ۸۵ امتیاز( در اینجا تیم حاکم یاسا می‌شود و به جای اینکه به تعداد امتیاز تعهد شده منفی بگیرد‚ کل ۱۶۵ امتیاز را منفی می‌گیرد. ه( پایان بازی: معمولآ بازی شلم تا امتیاز ۱۲۰۰ بازی می‌شود اما با توافق بازیکنان ‚ در آغاز بازی می‌توان آن را تغییر داد. امتیازهای ۶۶۰ و ۳۳۰ امتیازات معمولی هستند که می‌توانند جایگزین عدد ۱۲۰۰ شوند . جدول بازی : برای نگهداری و ثبت امتیازها یک جدول سه ستونی مانند شکل زیر کشیده می‌شود. هر یک از ستون‌های چپ و راست متعلق به یک تیم است و در ستون وسط امتیاز تعهد شده در هر بازی را می‌نویسم. همچنین بعد از اینکه هر چهار بازیکن دست دادند و دوباره نوبت دست دادن به نفر اول رسید‚ یک خط افقی در ستون وسط می‌کشیم تا مشخص شود که دست دادن دست بعد با چه کسی است مثالی از بازی :

الف‚ ب‚ ج و د نام چهار بازیکن ما می باشد که به ترتیب در سمت راست یکدیگر نشسته‌اند. پس الف و ج در یک تیم و ب و د نیز در یک تیم هستند:

دور اول :جدول امتیازات را می‌کشیم. دست دادن هم از بازیکن الف شروع می‌شود. ابتدا ب که در سمت راست الف نشسته باید شروع به خواندن بکند. او می‌خواند ۱۱۰، ج می‌خواند ۱۱۵، د پاس می‌دهد. الف می‌خواند ۱۲۵، ب می‌خواند ۱۳۰، ج پاس می‌دهد.(اینک فقط الف و ب مانده اند(. الف می‌خواند ۱۳۵ و ب پاس می‌دهد. بازی انجام می‌شود و تیم ب و د ۳۵ امتیاز دریافت می‌کند و در نتیجه امتیاز تیم الف و ج ۱۳۰ می‌شود۱۶۵-۳۵=۱۳۰) در این حالت امتیاز تیم ب و د همان ۳۵ امتیاز ثبت می‌شود، اما تیم الف و ج به دلیل اینکه نتوانسته‌اند تعهدشان را انجام دهند ۱۳۵ امتیاز منفی می‌خورند. پس جدول دور ۱ نوشته می‌شود: دور دوم : حالا نوبت ب است که دست بدهد. پس از دست دادن ج باید اعلان کند. او مستقیمآ پاس می‌دهد. د می‌خواند ۱۲۵، الف پاس می‌دهد. ب هم پاس می‌دهد. پس د با ۱۲۵ امتیاز تعهد شده حاکم می‌شود. تیم ب و د موفق می‌شود ۱۵۰ امتیاز بگیرد. پس تعهد خود را انجام داده‌است. پس تیم ب و د ۱۵۰ امتیاز و تیم الف و ج ۱۵ امتیاز گرفته‌است. در جدول دور دوم می‌نویسیم: امتیاز ب و د : ۱۵۰ + ۳۵=۱۸۵ ) جمع امتیازات را می نویسیم(. و امتیاز تیم الف و ج : -۱۳۵+۱۵= -۱۲۰

دور سوم: ج دست می‌دهد. د می‌خواند ۱۰۰‚ الف می‌خواند ۱۲۰‚ ‚ب می‌خواند ۱۲۵‚ ج پاس می‌دهد. د می‌خواند ۱۳۰‚الف می‌خواند ۱۳۵‚ب می‌خواند ۱۴۰‚ د پاس می‌دهد. الف می‌خواند ۱۵۰ و ب هم پاس می‌دهد. پس الف با ۱۵۰ امتیاز حاکم می‌شود.بازی انجام می‌شود و تیم الف و ج موفق به جمع کردن همه برگ‌ها و در نتیجه شلم کردن می‌شود. پس ۳۳۰ امتیاز می‌گیرد و تیم ب و د هیچ امتیازی نمی‌گیرد.دور سوم در جدول ثبت می‌شود: الف و ج: -۱۳۵+ ۳۳۰=۱۹۵ و تیم ب و د هم همان امتیاز قبلی: ۱۸۵+ ۰=۱۸۵ دور چهارم: د دست می‌دهد. الف می‌خواند ۱۳۰ ‚ ب و ج پاس می‌دهند. د می‌خواند ۱۳۵ و الف هم پاس می‌دهد. بازی انجام می‌شود و تیم ب و د ۱۳۵ امتیاز می‌گیرند( و الف و ج ۳۰ امتیاز). پس امتیازات در جدول ثبت می‌شود: الف و ج : ۱۹۵+۳۰=۲۲۵ و تیم ب و د : ۱۸۵+ ۱۳۵=۳۲۰در زیر امتیاز تعهد شده ستون وسط یک خط می‌کشیم ‚ به این معنی که یک دور کامل همه دست داده‌اند و دست دادن دوباره به نفر الف رسیده. این کار را در هر چهار دست یکبار تکرار می‌کنیم تا پاسور اشتباه نشود. بازی به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا یک تیم زودتر به امتیاز ۱۲۰۰ یا بالاتر برسد.

الف و ج -۱۳۵ -۱۲۰ ۱۹۵ ۲۲۵ امتیاز ۱۳۵ ۱۲۵ ۱۵۰ ۱۳۵ ب و د ۲۵ ۱۸۵ ۱۸۵ ۳۲۰


بازی دو نفره : سیستم بازی به همان شکل است . اما برای پر کردن جای خالی دو نفر بازیکن دیگر از زمین کمک می‌گیریم ، به شکل زیر : الف )دست دادن : یک نفر به حکم قرعه دست می‌دهد . (دست دادن به ترتیب بین دو نفر تقسیم می‌شود و هر بازیکن یک دست را دست می‌دهد . بعد از هر دو بازی یک خط کشیده می‌شود که نشانه نوبت دست دادن بازیکن اول است ) . دست دادن به این ترتیب است که فرد پاسور ابتدا ۱۲ برگ به نفر مقابل و بعد ۱۲ برگ به خودش می‌دهد . سپس به ترتیب یک دسته ۴ برگی جلوی نفر مقابل ، یک دسته ۴ برگی جلوی خودش ، دوباره یک دسته ۴ برگی جلوی نفر مقابل ، یک دسته ۴ برگی جلوی خودش ، یک دسته ۴ برگی جلوی نفر مقابل ، سپس یک دسته ۴ برگی در وسط ، و در آخر آخرین ۴ برگ را به صورت یک دسته جلوی خودش می‌گذارد . دقت کنید که حفظ ترتیب در دست دادن کاملأ مهم است. ب( تعهد کردن)اعلان -خواندن): کاملأ شبیه به حالت چهار نفره ؛ ابتدا نفر مقابل اعلام امتیاز مورد نظر خود را می‌کند، اگر فرد پاسور موافق باشد پاس می‌دهد وگرنه امتیازی بالاتر اعلام می‌کند(امتیازها فقط مضرب ۵ می‌توانند باشند، یعنی ۵تا، ۵تا ) . این قدر امتیاز خواندن طول می‌کشد تا یک نفر پاس دهد. ج( آغاز بازی: بعد از مشخص شدن حاکم‚ او ۴ برگ روی زمین را بر می‌دارد و به جای آن ۴ برگ به دلخواه خود زمین می‌گذارد. این کار برای بهبود دست حاکم و کمک به او برای کسب امتیاز تعهد شده صورت می‌گیرد. پس از این که او ۴برگ را زمین گذاشت )که این برگ‌ها جزء برگ‌های برده حساب می‌شوند( حاکم با پائین انداختن برگ حکم بازی را شروع می‌کند.(دقت کنید که حتمآ برگ اول باید برگی از خال حکم باشد و این کار در واقع اعلام حکم است.) پس از بازی نفر دیگر، سه برگ اول سه دسته جلوی هر کس رو می‌شوند. ابتدا حاکم از همان خال بازی شده یکی از این سه برگ مقابل را بازی می‌کند، نفر مقابل هم از همان خال از سه برگ جلوی خود بازی می‌کند. اگر از خال بازی شده، برگی روی زمین نباشد، بازیکن می‌تواند هر برگ دلخواه را بازی کند. بعد هر کس که این دور را برده، دور بعد را از دست خود بازی می‌کند و بازی به همین ترتیب ادامه می‌یابد . تا وقتی که همه برگ‌ها بازی شوند . طبیعتأ در اواخر بازی یک یا دو دسته از برگهای جلوی فرد تمام می‌شوند. در این حالت هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و فرد باید با برگ روی همان یک یا دو دسته باقی‌مانده بازی کند. شمارش امتیازها هم مانند همان بازی چهارنفره‌است. در واقع زمین نقش یار هر کس را دارد ، تنها با این محدودیت که در هر بار فقط سه برگ برای بازی در اختیار می‌گذارد.

قهوه
این بازی شباهت زیادی به بازی اسپیدز آمریکایی دارد ، اما تفاوت آن استفاده از ژوکر است . این بازی از خانواده حکم است




شرح مختصر بازی :

در این بازی ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن به شمار می رود . در این بازی حکم همیشه پیک است . هر فرد در ابتدای بازی تعداد دستی را که می تواند بگیرد اعلام می کند (حد اقل ۲ دست ) . سپس بازی می کنیم . در پایان هر تیمی که کمتر از مجموع تعهد افرادش دست گرفته بود با ضریب ده منفی می خورد. کسب کردن دست تعهد شده ۱۰ امتیاز برای هر دست ، و برای دست های اضافی گرفته شده ۱ امتیاز برای هر دست حساب می شود . بازی تا ۵۰۱ یا ۱۰۰۱ ادامه دارد




شرح کامل بازی :




آغاز بازی :دو ژوکر سیاه و رنگی را وارد دست می کنیم و ۲ لو خشت و دل را بیرون می کشیم تا ۵۲ برگ کامل شود.

الف ) دست دادن : بر حسب قرعه یک نفر دست می دهد . دست دادن مانند حکم است اما نیاز به تعیین حاکم نیست چون حکم همیشه پیک است .

نکته مهم در دست دادن این بازی این است که نفر پاسور عوض نمی شود تا وقتی که تیم او از نظر امتیاز از تیم رقیب پیش بیفتد .در این هنگام دست دادن به نفر سمت راست منتقل می شود . و دوباره این شخص وظیفه دست دادن را تا زمانیکه امتیاز تیمش از رقیب بیشتر ود را انجام خواهد داد

ب ) تعهد کردن و نحوه شمارش امتیاز : پس از دست دادن ، هر فردی اعلام می کند که چند دست خواهد برد. این تعداد از ۲ دست کمتر نمی تواند باشد. ابتدا نفر سمت راست پاسور و سپس افراد دیگر از سمت راست اعلام می کنند. پس از پایان این مرحله ، جمع تعهد هر تیم نوشته می شود ، مثلأ تیم اول جمعآ ۶ دست و تیم دوم جمعأ ۵ دست خوانده‌است .در پایان بازی ، چنانچه تیمی نتوانسته باشد به اندازه دست های تعهد شده دست ببرد ، تعهد خود × ۱۰ را منفی خواهد خورد . مثلأ تیم اول مورد بحث ما اگر نتواند ۶ دست را بگیرد ، ۶۰ امتیاز منفی خواهد خورد . اگر تیمی بتواند همان امتیاز تعهد شده ، یا بیشتر از آن را بگیرد ، به تعداد دست های تعهد شده ، هر دست ۱۰ امتیاز و برای دست های اضافی که گرفته ، هر دست ۱ امتیاز می گیرد. مثلأ اگر همان تیم مورد مثال ما به جای ۶ دست ، ۸ دست ببرد ، ۶۲ امتیاز می گیرد : ۶۰ امتیاز برای ۶ دست تعهد شده و ۲ امتیاز برای دو دست اضافی







ج) بازی : بازی توسط فرد سمت راست پاسور آغاز می شود و کاملأ مطابق حکم است اما با یک تفاوت در نحوه بازی ژوکرها : ژوکرها را می توان در هر زمان که بخواهیم بازی کنیم ، بدون توجه به این که آیا خال بازی شده را در دستمان داریم یا نه. مثلأ اگر تک دل بازی شده باشد و ما در دستمان دل هم داشته باشیم ، در صورت صلاح دانستن می توانیم با ژوکر بازی کنیم و آن را ببریم . ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن است . این دو حتی تک پیک یعنی بالاترین برگ حکم را هم می برند. اما نکته جالب بازی این است که ژوکر رنگی اجازه بازی شدن را ندارد تا وقتی که ژوکر سیاه بازی شده باشد . در واقع ژوکر رنگی گروگان ژوکر سیاه است و کسی که ژوکر سیاه را داشته باشد می تواند با بازی خوب از بازی مناسب ژوکر رنگی جلوگیری کند . نکته دیگر این که ژوکر سیاه باید حتمأ تا دست دهم بازی شود . این کار برای این است که ژوکر رنگی هم اجازه بازی بیابد




د) شمارش امتیاز و پایان بازی : بازی تا رسیدن یکی از دو تیم به امتیاز از پیش تعین شده ، که معمولأ ۵۰۱ یا ۱۰۰۱ است .


نظر یادتون نره!!!!!

پاسور حکم ورق بازی ورق-بازی ورق-بازی-2 ورق پاستور بازی ورق بازی-ورق بازی-ورق-2

نظرات 2 + ارسال نظر
مرتضی چهارشنبه 4 دی 1398 ساعت 00:44

عالی بود مرسی

امیرحسین ص.ج. جمعه 25 مرداد 1398 ساعت 06:16

خیلی خوب بود هم تاریخ کارت رو فهمیدیم هم چجوری بازی کردنش رو واقعا مرسی. ASJ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد